Marketing sieciowy to biznes korzyści … ile w tym jest prawdy?

Jeśli zapytasz osobę działającą w marketingu sieciowym, czy ma jakieś korzyści z tego, że działa w tym biznesie, z pewnością odpowie, że TAK.

A gdyby postarać się o obiektywny  punkt widzenia i rzetelną ocenę, czy korzyści są prawdziwe i adekwatne do trudu i poświęcenia? Jak wówczas wyglądałby ten biznes?
Czy takie samo lub podobne zdanie przedstawiają klienci firm mlm?
Postaram się w tym artykule spojrzeć chłodnym okiem i wszystko „wypunktować”.

korzyści mlm

Na wstępie zaznaczę, iż pomimo mojego aktywnego działania w tym biznesie, nie będę niczego reklamował ani oceniał konkretnego produktu czy usługi. Skupię się jedynie na ogólnym postrzeganiu branży, wskazaniu korzyści oraz słabych punktów.

Zacznijmy od korzyści, jakie otrzymują klienci osób działających w marketingu sieciowym.

Otóż przede wszystkim należy zwrócić uwagę na podejście do takiego klienta. Nie jest on traktowany bezosobowo lecz z należną uwagą i troską o właściwe zaspokojenie jego potrzeb. Klienci nie muszą się niczego domyślać, otrzymują kompletną informację o produkcie czy usłudze, zupełnie inaczej niż w sprzedaży detalicznej.

Kolejne korzyści dotyczą jakości produktów czy usług oferowanych przez firmy mlm. Omawiałem szeroko ten wątek w jednym z poprzednich artykułów, dzisiaj jedynie wspomnę o tym.
Przede wszystkim istotne jest, że firmy mlm mogą przesunąć sporą część środków finansowych na podniesienie jakości, gdyż nie muszą ich wydawać np. na reklamę.
Oczywiste jest, że ta wysoka jakość również musi podnieść nieznacznie cenę w porównaniu do podobnych produktów dostępnych w sprzedaży detalicznej.
Skoro zatem najważniejsza dla Ciebie jest cena a nie jakość, to jednak prościej jest udać się do jakiegoś supermarketu i kupić tańszy lecz znacznie gorszy podobny towar.

Nie jest to żadne zachwalanie produktów mlm lecz naturalna rzecz: coś, co jest lepsze i bardziej wartościowe, po prostu MUSI być droższe. Nie oznacza to jednak, że nie może być przystępne cenowo nawet dla tzw. „zwyczajnego Kowalskiego”.

Bardzo ważną pozytywną rzeczą jest dostarczania zamówionego towaru wprost pod drzwi. Oczywiście obecnie coraz częściej i coraz więcej można zamówić online z dostawą do domu, jednak wciąż nie wszystko i nie zawsze. W tym przypadku jest to reguła.

Wszystkie korzyści klienta są także korzyściami partnerów biznesowych lecz na tym nie koniec.

Tutaj należałoby wymienić wszystkie profity, jakie otrzymują osoby współpracujące z firmami mlm. Są to m.in. możliwość zarabiania na sprzedaży bezpośredniej (prowizje), dochód ze zbudowanej sieci konsumenckiej a także zaproszonych do biznesu partnerów, tworzenie własnego źródła, początkowo dodatkowego, dochodu.
Do tego można dodać wszelkiego rodzaju programy motywacyjne, które z reguły każda firma posiada, czyli dla przykładu wycieczki czy auta.

Firmy mlm kładą duży nacisk na szkolenie swoich partnerów z zakresu finansów czy rozwoju osobistego. Gdyby ktoś chciał skorzystać z takich szkoleń będąc osobą „z ulicy”, musiałby wyłożyć naprawdę spore pieniądze.

Czy na tym koniec korzyści? Nie!
Wymieniłem jedynie te występujące z reguły zawsze podczas działania w mlm. Są bowiem jeszcze indywidualne czyli takie, jakie widzi jedynie część osób. Dla przykładu: wiele osób uwielbia spotkania firmowe często nazywane Eventami, gdzie mogą podzielić się uwagami czy spostrzeżeniami czy nawet wreszcie spotkać niektóre osoby znane jedynie z Internetu.
Co podoba się jednym, dla części osób jest pewnym utrudnieniem czy wręcz zbędnym wydatkiem. To kwestia indywidualnego podejścia.

Skoro już rozpocząłem wyszukiwanie utrudnień, warto wspomnieć o braku szefa czy kierownika. Pewnie większość osób o tym marzy lecz naprawdę wiele nie potrafi właściwie zorganizować sobie czasu, ustalić plan i pilnować. Łatwo popaść w błogie „robienie niczego” i odkładanie na jutro … i znów na jutro a biznes w tym czasie upada.

Co jeszcze można tutaj dodać? Brak zrozumienia wśród najbliższych i znajomych z obawy, że działamy w jakiejś sekcie czy piramidzie finansowej.

Dalej: budowanie biznesu mlm zabiera sporo czasu, a im więcej chcemy osiągnąć tym więcej uwagi trzeba temu poświęcić. Nie każdego na to stać, nie każdy znajdzie na to czas, nie każdy będzie chciał poświęcić czas przeznaczony na odpoczynek aby robić coś dodatkowego.

Na koniec stron negatywnych wspomnę o finansach: pieniądze w mlm biorą się z przepływu, zatem wkładach aby wyciągnąć, zwłaszcza na początku. To jest inwestycja, z reguły wykupienie usługi czy zakup produktu. Nie są to wielkie kwoty jednak coś z kieszeni musisz wyciągnąć aby później do niej włożyć. Ile? Nie każdy i nie taką samą kwotę. To jednak zależy głównie od Ciebie.

Gdybym na zakończenie tego artykułu postarał się o podsumowanie, powiedziałbym, iż naprawdę marketing sieciowy jest biznesem korzyści. Zdaję sobie jednak doskonale sprawę, że nie dla każdego i nie każdy w ten sposób na mlm będzie patrzył.

Jak wszystko, także network marketing postrzegany jest indywidualnie i bardzo personalnie, wręcz emocjonalnie.

Należy jednak wyraźnie powiedzieć, że mając na uwadze wszystkie korzyści płynące z tego biznesu, jest on zdecydowanie lepszą drogą, chociaż z całą pewnością nie idealną.

Pozdrawiam serdecznie.

1 thought on “Marketing sieciowy to biznes korzyści … ile w tym jest prawdy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this:
Przeczytaj poprzedni wpis:
Umiesz liczyć? Licz na siebie … także w mlm

MLM to biznes ludzi, zgodzisz się z tym, prawda? Zatem czy oznacza to, że inni działają, budują grupy konsumenckie, tworzą...

Zamknij